Pages

Monday, January 31, 2011

Duhai Hati..Tetaplah Istiqomah

Assalamu'alaikum =)


Duhai hati,
Letih yang engkau rasakan selama ini mungkin tidak sebanding dengan letihnya hati mereka dalam menapaki kehidupan ini. Di dalam keletihan itu, mereka memahami bahawa letihnya mereka akan membuat mereka menjadi orang-orang seperti yang dicitakan. Lalu bagaimana denganmu wahai hatiku? Baru sebentar sahaja engkau merasa letih tapi kau sudah merintih bagai seribu tahun kau mengalaminya. Malulah pada mereka yang keletihan tetapi mereka memaknai letihnya sebagai sebagai sesuatu yang dapat mengantarkannya pada sebuah kebahagiaan. Bukankah akhir dari perjalanan orang yang berjuang dan berkorban itu sebuah kebahagiaan jika dijalani dengan ikhlas dan penuh kesungguhan?


Duhai hati,
Lelah memang akan terus menerus menerpamu. Tetapi jika kau renungi kembali sirahnya Rasulullah SAW dan para sahabatnya, perjuangan mereka tidak mengenal lelah. Setiap lelah menghinggapi mereka, mereka beristirehat dan kemudian bangkit berjuang semula. Mereka faham andai diamnya mereka tidak akan dapat membuahkan hasil apapun di dalam kehidupannya. Mereka yakin perjuangan dan pengorbanannya selama ini, berlelah-lelahan, akan berbuah sebuah kebahagiaan yang tidak dapat tergantikan nikmatnya. Lalu bagaimana denganmu wahai hatiku? Baru sebentar saja kau diberi dugaan dan ujian tapi kau sudah merasa lelah dan menyerah. Malulah kau pada mereka yang tidak punya apa-apa tetapimereka tetap istiqomah berjuang dan berkorban hingga cita-cita mereka tercapai. Bukankah orang yang berjuang dan berkorban itu lelah? Bukankah akhir dari kelelahan orang yang berjuang dan berkorban itu sebuah kebahagiaan jika dijalani dengan ikhlas dan penuh kesungguhan?


Duhai hati,
Sakit yang terus menyapamu hari ini adalah ujian dan dugaan dari Allah seberapa kukuhnya engkau menjalani apa-apa yang engkau yakini atasNYA. DIA ingin tahu seberapa seriuskah engkau dalam menapaki jalan kehidupan yang sudah DIA gariskan. Sakit yang DIA berikan adalah sebuah perhatian khususNYA kepadamu. DIA masih sayang kepadamu dengan memberikan ujian dan dugaan. Andai saja kau tidak merasa diuji dan diberi cubaan, maka kau akan sentiasa berasa aman, padahal kau sedang berada di tepian jurang yang menganga lebar dan siap menerkammu.

Duhai hati,
Penatnya dirimu menghadapi segala permasalahan yang engkau temui di sekitarmu, itulah yang terus mentarbiyyahmu untuk dapat memahami sekelilingmu dengan lebih baik. Di kananmu ada orang-orang yang engkau sayangi dan kasihi. Di hadapanmu ada orang-orang yang engkau hormati. Di kirimu ada orang-orang yang engkau sentiasa bercengkerama dengannya. Di belakangmu ada orang-orang yang selalu mendukungmu dalam setiap do'anya meski kau tidak pernah tahu. 

Duhai hati,
Jika engkau tidak senang dengan sepatumu yang sudah lusuh, maka ingatlah mereka yang tidak punya kaki namun tidak pernah pun mengeluh. Ada saja cara mereka untuk menyemangati diri. Ada saja sugesti untuk membuat diri mereka bersemangat. Ada saja pemikiran positif yang mereka punya hingga mereka tetap bersemangat. Ada saja cita-cita yang ingin mereka gapai hingga semangat itu tetap terpatri di dada mereka.


Wallahu'alam. =)

No comments:

Post a Comment