Pages

Wednesday, September 1, 2010

Anti Malaysia???

Assalamualaikum.

       Manusia ni semakin lama semakin menjadi-jadi pula. Terkilan seketika apabila saya terjumpa page semacam ini di ruangan facebook saya. Beristighfar sendiri di dalam hati. Saya pun dengan rasa ingin tahu mengklik tab discussion yang kononnya mendiskusikan tentang kemakmuran antara dua negara yang berbeza tetapi serumpun ini : Malaysia dan Indonesia.

      Sekali lagi saya terkilan membaca komen-komen saudara-saudara tidak kiralah dari Malalysia sendiri mahupun Indonesia. "layakkah kata-kata sebegitu diiktiraf sebagai satu diskusi?" Saya bertanya sendiri di dalam hati. Kata-kata sebegitu saya rasa lebih layak diklasifikasikan sebagai kata-kata kesat yang dilontarkan mengikut hati amarah. Saya pun hairan kenapa perbalahan sebegini boleh terjadi. Saya pun dengan keberanian yang sedikit mencoret sesuatu di ruangan itu dengan harapan mereka akan berfikir sejenak tentang hal yang dirumitkan tanpa sedar ini. Alhamdulillah mereka terima semuanya dengan baik dan satu lagi page dicipta untuk keamanan bersama. Semoga kita semua mendapat yang baik-baik sahaja.


Buang yang keruh, Ambil yang jernih. Kembali kepada prinsip Islam sebenar. Betapa pentingnya ukhuwwah dalam dakwah. Sekarang ini bukan masanya untuk kita saling berbalah. Kita sepatutnya bersatu membantu saudara-saudara kita di Paalestin. Patutkah kita saling bertelingkah sedangkan saudara-saudara kita di bumi anbiya' itu dalam kesulitan mempertahankan negara dan agama.

Wallahua'lam

2 comments:

  1. Muna, kita tgk warga indonesia di negara mereka sudah tunjuk belang.
    Nasib baik negara M'sia masih punya kesabaran yang jitu.
    Biar dipijak, dibakar bendera kita, kita masih utuh berdiri.

    Mudah2an tidak terjadi perbalahan yang besar sehingga t'jdnya pertelingkahan antara 2 negara ini. Nau'zubillah.

    ReplyDelete
  2. Allahuakbar....kita pun hairan kan...mahu berbalah atas dasar apa?? bumi ni terlalu hina utk mnjadi rebutan...kita ni mnumpang sja di bumi Tuhan...Kita sebagai khalifah yg seharusnya memakmurkannya...doakn sja smuanya ok...

    ReplyDelete