Pages

Wednesday, August 25, 2010

Wanita oh Wanita!!!


Assalamualaikum.

         Semasa tengah mencari ilmu di laman sesawang ini ada terjumpa satu artikel yang sangat bermanfaat buat kita kaum hawa. Terasa ingin dikongsi bersama sahabat-sahabat semua di ruang ini. Semoga kita sama-sama mendapat manfaatnya. Insyaallah.:


Kenapa wanita tu senang menjadi fitnah? hum..memang itulah hakikatnye.. kerana wahai wanita, Allah telah jadikan anda makhluk paling cantik dipandang mata, andalah sebaik-baik perhiasan yang mampu menarik pandangan setiap mata di sekitarmu..
01.Ada yang pakai tudung singkat. Julurnya diikat ke belakang. Atau diikat ke leher. Maka nampaklah 'kegebuan' leher dan dadanya. Sedangkan dalam khutbah tadi, khatib membacakan ayat al-Quran yang meminta wanita melabuhkan tudung, menutup bahagian dada mereka.
02.Ada pakai tudung, tapi pakai T-shirt pendek. Malah ada yang pakai T-shirt tanpa lengan. Sudah tu ketat pula. Bukankah lengan itu aurat. Bahaya mendedahkan lengan yang 'gebu' itu. Yang dahsyatnya, ada pakai T-shirt singkat yang dipadankan dengan jeans terlondeh. Jadi apabila membongkok atau duduk, nampak seluar dalam, malah kadang-kadang alur bontot.
03.Ada pakai tudung, tapi pakai jeans teramat ketat. Alur punggung pun terbelah dua. Bentuk bontot pun terserlah. Apa nak jadi ni?
04.Ada yang pakai tudung, tapi pakai kebaya ketat. Tidak cukup dengan tu pakai 'kain koyak' pula. Apabila berjalan, terserlahlah 'kegebuan' betis malah kadang-kadang paha pun tersembul.
05.Ada yang pakai tudung, tapi pakai kain singkat, macam skirt mini. Kaki bukan auratkah? Pakailah stokin!!!!!!!
06.Ramai perempuan pakai tudung, tapi bermekap tebal dan berwangi-wangian. Bibir merah menyala. Menunjukkan aksi seksi pula tu.
07.Ada perempuan bertudung, 'merendek' pula dengan pacar di bangku stesen bas dan pusat beli-belah. Ini menjatuhkan imej wanita bertudung.
08.Ramai perempuan suka pakai kasut bertumit tinggi. Apabila berjalan berbunyilah, tang, tang, tang. Dalam khutbah tadi, khatib memberitahu tidak boleh timbul bunyi yang boleh menaikkan syahwat lelaki.
Syahwat Lelaki
Berkenaan syahwat lelaki ini, saya berpendapat kebanyakan perempuan tidak memahaminya.
Ini kerana perempuan dan lelaki tidak sama dari segi biologi keinginannya.
Lelaki mudah saja naik syahwatnya sedangkan perempuan tidak. Kebanyakan perempuan ingat lelaki macam dia. Itu tidak benar sama sekali.
Seorang rakan saya memberitahu, satu kajian mendapati lelaki terangsang secara puratanya sebanyak 30 kali sehari. Ini sudah semula jadi. Bukan dibuat-buat. Jadi bukan sesuatu luar biasa jika lelaki naik syahwatnya jika melihat aurat perempuan.
Itu normal. Jadi untuk selamat dunia akhirat, lelaki dan perempuan wajib jaga aurat masing-masing. Ikut saranan al-Quran dan hadis. Tafsiran ajaran al-Quran dan hadis disampaikan oleh ilmuan agama seperti khatib Jumaat itu.
Pandai-pandailah nanti menjawab dan berdalih di hadapan Allah.. Tak takut ke?
Saya perhatikan sekarang ini ramai perempuan bertudung. Alhamdulillah, tetapi yang tidak sedapnya, semakin ramai wanita bertudung tetapi tidak menutup bahagian sensitif.
Lepas tu, disalahkan pula lelaki mata keranjang... Lelaki buaya darat... Lelaki mengganggu... Lelaki sexual harashment... Sape suruh buat-buat suara manja? Sape suruh? Sapa suruh telanjang dikhalayak ramai? Akhir zaman, wanita berpakaian, tetapi hakikatnya mereka berbogel... Sape yang cakap tu?

Lelaki dan perempuan ikut saja panduan al-Quran dan hadis jika mahu selamat.

Jangan mahu dibantah hukum-hakam agama. Hendak Seribu Daya, Tak Hendak Seribu Dalih.

Wallahua'lam.

Tuesday, August 17, 2010

Ketika Hujan

Assalamualaikum..

      Jarum jam menunjuk ke angka 11, manakala jarum minitnya pula mengarah ke engka 4. Tepat pukul 11.20 malam. Segala tanggungjawab yang kupikul menuntut amanahku sebagai seorang pelajar, anak, kakak, kawan, juga sebagai seorang 'abdu. Amanah yang menjadi komitmenku juga menuntut pengorbanan. Manis rasanya apabila aku mampu menjalankan semua tuntutan itu bersama cinta Allah S.W.T. Malam ini kucoretkan lagi sedikit cerita hidupku, atau mungkin cerita hidup kita.
      Kusingkap langsir merah di kamar aku dan temanku ini. Berbunga rasa hati melihat titisan air hujan mengalir bak air sungai di permukaan tingkap. Alangkah dinginnya malam ini terasa hingga ke tulang sum-sum. Sejenak, aku seolah-olah terpaku dengan titisan air hujan ini. Sengaja pula aku membiarkan tempiasnya membasahi wajahku dan semilirnya membuai-buai mindaku. Inilah hujan rahmat. Ramadhan yang sering dikatakan bulan panas kini membuktikan bahawa ia juga memiliki kedinginannya yang mampu membuai insan-insan sepertiku.
     Kuperhatikan aliran air hujan itu perlahan-lahan. Terkesima. Turunnya ia membawa nama Pencipta Yang Bijaksana. Bunyi percikannya seakan-akan kedengaran seperti tasbih cintanya pada Rabb. Sehingga ia jatuh membasahi bumi dengan membawa seribu rahmat kepada yang mengharap. Menyuburkan tanah yang gersang lalu mengeluarkan rezeki melalui hidupan lainnya. Sayup-sayup kedengaran kata-kata cinta terucap indah mengalir berzikir di kidung doa sang hujan. Hujan yang jatuhnya dari langit 'azza wa jalla membawa cinta Sang Pencipta. Alangkah bertuahnya jika aku dapat menyertai mereka sang hujan. Maka apa lagi yang aku inginkan? Jikalau hujan boleh membuktikan cintanya, mengapa tidak aku? Aku tidak mahu miskin dengan cinta Allah S.W.T.
     Cinta Allah yang sentiasa menjadi anganku, dambaanku, juga nafasku adalah satu-satunya yang ingin ku cari. Biarlah aku menjadi musafir yang mencari cintaNYA kerana tanpa cintaNYA, apa lagi yang boleh aku cintai sedangkan cintaNYA tidak pernah pudar.

Wallahua'lam.

Monday, August 16, 2010

Tasbih Ramadhan




Assalamualaikum...


 Terkenang Ramadhan semalam.


Bersama ingatan yang sentiasa basah di tasbih memori.


Daerah subur yang segar ini.


menyimpan pelbagai rasa dan getarnya cerianya masih berembun dan putiknya masih mekar hijaunya...


Tika dakapan bayu masih dingin menyelimuti.


sayup di kejauhan menyendiri...


namun, Kental ukhuwwah dan santun persaudaraannya.


utuh semangat juang dan tinggi impiannya.


menapak denai dakwah yang lecak dan berliku.


bersendirian, terpinggir dan dan ditinggalkan.


dan jatuh, bangun semula...


dipapah dan dipimpin bersama..


dalam sebuah perjuangan yang takkan kunjung padam obornya


memerdekakan tauhid dan pengabdian hanya kepadaNYA


Sunday, August 15, 2010

Rindu Menyapa Lagi

Assalamualaikum..

      Alhamdulillah.Allah SWT memberi kesempatan kepadaku untuk berbuka puasa bersama2 dgn anak yatim di sekitar Kuala Lumpur ini kelmarin. Indahnya saat itu. Aku semakin menghargai hidupku sebagai perantau mencari ilmu. Kenangan di Ampang kelmarin membuatkan memoriku seolah2 terpagut kembali ke masa lalu. Aku kembali mengingati anak2 yatim yang pernah aku kunjungi di Yaysan Kebajikan Suria, Tuaran, di Sabah. Alangkah berdosanya diri ini yang sudah hampir melupakan mereka.
     "Maafkan kakak".
     Rindunya pada mereka juga pada adik2 nun jauh di negeri bawah bayu. Ya Allah, aku mohon KAU lindungilah iman mereka dan rahmatilah hidup mereka.
       "Sesungguhnya setiap ujian Allah itu ada hikmahnya. Bertuahnya kamu di uji begini. Allah selalu menguji insan yang disayangiNYA. Cuba lihat di luar sana, ada berapa ramai yang terlepas dari ujian kesenangan. Jadi janganlah mengeluh ya". Kalam inilah yang sering aku gunakan untuk memujuk hati mereka yang ksedihan juga memujuk diriku yang tenggelam dalam kerinduan.

      
         Ya Allah, inikah sakitnya rindu? Rindu pada insan yang telah tiada. Rindu pada insan yang jauh di mata. Rindu padaMU yang sentiasa menjadi anganku. Terlalu rindu sehinggakan aku merasa aku insan yang rugi kerana selalu kehilangan. Pujuk hatiku ya Allah. Mereka tidak tahu apa yang aku mahu, tapi aku tahu KAU tahu apa yang ada di hatiku. Semoga Allah menempatkan arwah ayah ditempat orang2 yang beriman.

Wallahua'lam.

Saturday, August 14, 2010

Shopping Day!!!

Assalamualaikum.
       Shopping day at carefour..adess...at first it is actually an interesting journey i bet..jln2 ngn ACEMY BAH around the sri petaling...i had enuf fun i think...unfortunately, we have to cope wif so much problems to go back to da hostel...haha..wait 4 da bus 4 almost 2 hours...find 4 a taxi then...but no one want to drive 5 of us to the hostel as it is limited to 4 persons only....4 person....so, we decided to have a walk from carefour to our hostel..and let clementine n eka go wif da taxi... nonsense huh?? no its not actually...prove is April, Yun n i were safely arrive at hostel...even we had to face wif da katak, mat rempit, n ol tat...hahaha..credits to us..

    
    

Wednesday, August 11, 2010

Marhaban ya Ramadhan

Assalamualaikum...
      "Kumengharapkan ramadhan kali ini penuh makna...agar dapat kulalui dengan sempurna"...hmmm...best sgt lgu ni....stiap kali pose jak...lagu ni la popularr...isk3...terasa rindu benar ngn ummi yg jauh nun d negeri bwh bayu sna....teringat kmbali memoir2 n kngn2 mnis bposa d umah...terawih d msjid rmai2 ngn shbt2...uhhh....balik umah lepas terawih smua msti kecut perut....apa taknya....lalu kubur...ngeh3....mulalah mngada-ngada...hehe...
    
      Teringat pd adek2 kat umah.....suka sgt minum susu time sahur...malas nak bngun punya psal...mnum susu jak la jwbnya....huhhhh.....ana ni homesick ka??? Klaulah iya...ni kna blik kk a.s.a.p ni....aduiiiih....x sbr udah ni....apa2 pon....smoga puasa kali ini lbih baik dri sbelumnya...nak nak lagi posa d negeri org....haaa....sabahku syg....kpd kgkwn suma....selamat mnyambut Ramadhan Al-Kareem...

Ahlan ahlan ya Ramadhan....(^_^)v
Wallahua'lam.